•2:36 AM




Dari Hakim bin Hizam r.a katanya:
”Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (tangan yang menerima atau meminta). Maka kerana itu mulakanlah memberi kepada keluargamu. Sebaik-baik sedekah ialah ketika kaya. Sesiapa yang memohon dipelihara (agar ia tidak sampai meminta-minta) Allah akan memeliharanya dan sesiapa yang memohon dicukupkan (agar ia tidak bergantung selain kepada Allah) Allah akan mencukupkannya.”

(al-Bukhari)



BERSEDEKAH dlm Islam bukan sekadar memberi wang ringgit kepda mrka yg memerlukan.
 Konsep bersedekah dalam Islam adalah luas, membabitkan pkara yg membawa kebaikan sama ada dalam bentuk kerohanian mahupun fizikal. 

Setiap orang yang berbuat kebajikan nescaya diberkati Allah dengan dikurniakan kesejahteraan hidup dan mendapat rahmat-Nya. Allah juga akan mengelakkan hartanya daripada kecurian atau hilang. 


 

Dalam surah al-Lail, Allah telah myatakan tentang sifat kedekut dan ego di mana org yg bersifat demikian kehidupannya akan dipenuhi dengan liku yang sukar dan bermasalah

Bahkan Seseorang yg tidak suka bsedekah adalah umpama seseorang yg mempunyai benih tanaman, tetapi tidak pula ia menanamnya. 

Orang yg x suka bersedekah ini tidak akan dpt memungut atau menuai hasil rezekinya itu.







|
This entry was posted on 2:36 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 kata-kata curiga: