•12:31 AM


Assalamualaikum!!

Kisah ini saya copy dari satu cerita tentang kisah seorang ayah dan anak2 nya..
sy rasa kisah ni bermaanfaat..jdi sy share sni


Seorang ayah tunggal mempunyai 9 orang anak dan beliau membesarkan semua anaknya seorang diri. Hasil didikan beliau kesemua anaknya berjaya melanjutkan pelajaran keperingkat tertinggi sehingga kesemua anaknya berjaya meraih cita-cita dalam bidang profesional. Ada anaknya menjadi Doktor, Peguam, Jurutera, Arkitek, dan Pensyarah. Kejayaan beliau membesarkan semua anaknya hingga meraih kejayaan anak2nya beliau telah menerima anugerah "Ayah Mithali". 
Sehinggalah satu ketika, ayah ini jatuh sakit. Kesakitan itu berlarutan sehingga beliau tidak terdaya dan hanya terdampar diatas katil sahaja. Apa yang beliau mampu lakukan adalah menulis saki baki kisah kehidupannya yang sudah menunggu waktu dipanggil pulang sahaja. Akhirnya beliau memberi wasiat kepada anak sulungnya agar membacakan muka surat terakhir didalam diari beliau pada ketika beliau meninggal nanti. Akhirnya beliau telah kembali kerahmatullah dan disaksikan oleh kesemua anaknya dan sanak saudara juga tetamu2 lain. Apabila anak sulungnya membuka diari dan membaca diari tersebut dihadapan semua adik-beradik dan sanak saudara yang lain demikianlah yang tercatat didalam diari tersebut.

"Anak-anak abah sekalian. Anak-anak abah semua telah menerima peringkat pengajian tertinggi dan berjaya menjadi seorang yang begitu membanggakan dengan jawatan2 penting. Kalian semua mungkin menjadi kebanggaan kepada sesiapa sahaja mendengarkannya sehingga abah digelar sebagai ayah mithali. Tetapi, sebenarnya abah nak katakan bahawa abah sangat-sangat MENYESAL mempunyai anak-anak seperti kalian. Abah merasa malu dan abah merasa sedih, kerana ada 9 orang anak seperti kalian. Memang kalian berilmu, namun kalian tidak punyai nilai kemanusiaan. Tatkala abah terlantar diatas katil ini, takda seorang pun dalam kalangan kalian yang datang dan duduk bertanya khabar abah. Apa yang kalian buat hanya menjenguk abah didepan pintu bilik sahaja dan hanya melihat abah dari jauh. Abah menyesal punyai anak-anak yg berpelajaran tetapi tidak punyai nilai2 keimanan. Baru abah faham ilmu yg tinggi sahaja tidak cukup utk menjadi insan, namun harus ada nilai keimanan yg bergerak seiring dengan ilmu. Akhir kalam, Abah minta anak-anak abah berubah, kerana ilmu itu tidak kemana andai tidak disertai dengan iman. Sekian Dari Abah"

Anak sulung beliau membacanya dengan teresak2 dengan tangisan, tatkala sanak saudara dan orang lain terkejut mendengarkan luahan hati seorang ayah. Kesemua anak2nya menyesal dan menangis namun, sudah terlambat kerana abah mereka sudah tidak ada lagi.




itu kisah mereka...kisah Miss SnoW??kisah sy??
sy juga telah kehilangan org yg pling sy syg..

bacalah entri post yg lepas..Kami sekeluarga juga ada kisah tersendiri..semoga bermanfaat pada pembaca..

Hargailah seorang ayah sebelum terlambat..


dan ini...



ketika kejauhan 
masihku hangat kasihmu ayah
betapaku rindukan redup wajahmu
hadir menemaniku

terbayang ketenangan
yang selalu kau pemerkan 
bagaikan tiada keresahan

walau hatimu sering terluka
tika diriku terlanjur kata
tak pernah sekali kau tinggalkan
diriku sendirian

ketikaku dalam kedukaan
kau mendakap penuh pengertian
disaat diriku kehampaan
kau setia mengajarku 
erti kekuatan

terpancar kebanggaan 
dalam senyummu
melihatku berjaya
bilaku kegagalan
tak kau biarkan
aku terus kecewa
dengan kata azimat
engkau nyalakan semangat
restu dan doa kau iringkan

tak dapatku bayangkan 
hidupku ayah 
tanpa engkau disisi
semua kasih sayang 
yang kau curahkan 
tersemat dihati....





Links to this post
•9:17 PM










Senyum mampu menyelesaikan banyak masalah, dan diam mampu membuat kita terhindar dari banyak masalah...

Cinta bukanlah sebuah permainan.... 

Cinta adalah perpaduan dua hati yg saling berjanji, meski pernah tersakiti, cinta tak akan pergi..





#semoga yg terbaik untuk kamu(~_~)

Links to this post
•9:16 PM







Senyum lah, walau hati mu terasa sakit...

Senyum lah, walau diri mu merana...

Senyum lah, walau engkau disakiti...

Kerana dibalik senyuman mu itu...

Tersimpan satu kekuatan...
Kekuatan yang membangkitkan mu...
Memberikanmu semangat baru...

Di balik senyuman mu...
Timbul perasaan sabar...
Engkau ikhlas akan semua yang terjadi...
Engkau berserah pada yang Esa...
Kekuatan senyuman mu, memberikan mu kehidupan..






Links to this post
•8:45 PM

Assalamualaikum!




Berubah itu bukan perkara mudah.. 
btul bukan?setiap kali ingin berubah mesti ada sja halangan nya..bak kata org mcm hangat2 taik ayam!haha..sekali pantai bah,skali berubah!!aiyoooo~
macam mana tu..

TAHNIAH kepada mereka yg dapat berubah ke arah yg lebih baik.. 
Ramai yg akan memandang sinis dirimu, 
ramai yg akan mengata tentang dirimu, 
ramai jua yg memperkecilkan kemampuanmu.. 
tapi teruskan lah usaha mu walaupom hanya segelintir yg memahami..

Maka, carilah seseorang yg mampu memahamimu dan jangan hiraukan mereka yg tidak memahami apa itu erti satu perubahan. TERUSKAN BERUBAH KE ARAH LEBIH BAIK!



  To b beautiful is to b like Allah told u to..
u don't necessarily need to b accepted by others. u just need to be accepted by Allah..
Just be yourself dear(^_^)


Innallah ma'ana.. Sesungguhnya Allah bersama kita..rindu zaman2 sekolah..luv MMP...

sebenarnya sy rindukan tarbiah MMP..rindu sahabat2 MMP..
rindu usrah zaman2 sekolah2 dulu..rindu sahabat2 yg selalu nasihat menasihati,tegur menegur,ingat mgingati..
di mana mrk?sibuk dgn karier mrk?
sibuk dgn myambung pgajian pringkat yg lbh tinggi?sibuk dgn kerjaya masing2??walaupom kita ini doktor,lawyer,akauntan,guru atau businesswomen skalipom namun jgn dilupa kita pernah ditarbiah disebuah sekolah yg pengajar kita apa itu erti hidup..apa itu ilmu Allah sehingga masing2 berjaya dgn kerjaya masing2..

sahabat,jgn alpa dgn duniawi walaupom skrg haluan masing2,kerjaya masing2 namun ukhwah persahabatan dan tarbiah dr Maahad Muhammadi (P) Kota Bharu yg tercinta jgn dilupakan.. 

TAHNIAH bt adik2 yg berjaya mendapat tawaran belajar ke IPTA n IPTS..


kalo xsilap ini gambar semasa sambutan hari guru 6 7 thn or bbrp tahun lps..xingat..dah lama zmn sek berlalu..
terima kasih cikgu,ust dan ustazah krn mjadikan kami brjaya dgn ilmu yg diberi....





#tegurlah ak jika ak salah..
ingatkan ak apa yg ak lupa..hidupkan kembali jalan2 dakwah yg penah kita lalui..
Hidup ini bkn lama,jika Dia kata kan "kunfayakun" maka xde tangguh bg nya walau sesaat..


wassalam~


Links to this post
•6:19 PM








Ukhti : saya tidak layak untuk awak.
Akhi : Kenapa?

Ukhti : awak dari kalangan orang baik-baik, sedangkan saya…

Akhi : saya dan Tuhan selalu memandangmu, apa lagi?

Ukhti: awak pintar, awak ada banyak peminat.

Akhi : Peminat? saya tidak perlukan mereka, saya hanya perlu pendamping dan pembimbing untuk anak-anak saya kelak.

Ukhti : saya juga tidak dalam ilmu agama.

Akhi : Kita boleh mendalaminya bersama-sama.

Ukhti : saya tidak cantik. Tidak seperti mereka…

Akhi : Tuhan akan marah jika mendengar perkataan awak tadi, sebab itu saya memilih awak kerana awak tidak menggunakan kesempatan atas kecantikan awak.

Ukhti : awak ini kenapa? Sudah saya kata saya ini tidak layak, kita ibarat bumi dan langit. Terlalu banyak perbezaan.

Akhi : Perbezaan membuat kita lengkap.

Ukhti : Awak terlalu sempurna.

Akhi : Belum. Akan sempurna jika awak ada.

Ukhti : Cukup. Saya tidak mahu dengar lagi.

Akhi : Seribu bunga tak mampu membuat awak berlembut juga?

Ukhti : Temuilah keluarga saya. Itu lebih berharga dari seribu bunga dan ungkapan cinta. (^_^)



“Jika datang kepada kamu seorang lelaki yang engkau redhai agamanya dan akhlaknya untuk meminang perempuan kamu maka nikahkanlah dia jika tidak kamu lakukan demikian maka akan timbullah fitnah dan kerosakan” (hadis riwayat Tirmidzi ).


Links to this post
•6:12 PM







comel kan??pandai btol org yg lukis ni..

Ye btol..dizaman ini kita kena kretif,kretis dan pandai dalam mencari ilmuNya
zaman teknologi skrg macam2 cara kita boleh peroleh ilmu..cuma...


NAK or TAK NAK je..

Pilihan di tangan sendiri..


choose ur choice..
to live well or to live hell..
islam is easy..
jom berusaha berhijrah ke arah lebih baik! !


selamat berusaha(^_^)






Links to this post
•5:55 PM


Hye!!
Assalamualaikum!!
Morning everyone...
Jom breakfast dulu~


Good Morning Winnie the Pooh 


juz spend a few minit tuk update..juz  nk wising MOrNing..heee..

Opsss!!
sebenarnya pagi ni mmg sagat2 xsedar dah pagi rupanya..tadi kalo xsilap pukul 3 pagi masa tengok jam..last2 dengar macam ada suara je kat masjid..
terpinga2 jap..Eh eh eh..kat masjid ada bt solat tahajut jemaah k??

Hmmmm~
tengok2 jam..Masya' allah !!Dah SUBUHHH Oiiiiii !!! 
cepat nya masa berlalu..td rasa br pukul 3 pagi..dah pkl 6 lebih rupa2 nya..tu lah kalo dah bt keje tu mmg xsedar2 dah pagi..study2 jgk..tido2 jgk..makan2 jgk..pening2~


 ALLAH berfirman :
Bismillahirahmanirahim....

(1)...وَالْعَصْرِ
(2)..إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ
(3)..إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

Maksudnya:

Demi masa...(1)
Sesungguhnya manusia dalam keadaan kerugian (2)
Kecuali orang-orang yang beriman dan berbuat kebaikan, dan saling menasihati untuk kebenaran, dan saling menasihati untuk kesabaran (3)









#jom breakfast!!
minum teh ala2 HIRAMEKI POM SODAP!!haha 


Links to this post
•6:59 PM


Assalamualaikum!!
(tak jawab dosa..heheh)
 hari ni tak tahu nk share apa..tapi atlest ada yg bermanfaaat ckit..sapa suka perempuan CANTIK??sila angkat tangan...>_<

kalau kat Fb tu kalau gambar perempuan cantik lawa2 ramai je kan yg LIKE?XGITU..lumrah dan fitrah la tu=)
korang taw sape perempuan cantik tu?
pada saya lah..perempuan cantik tu ada bbrp ciri2 nya..antaranya seseorang itu:~



~Melukis kekuatan melalui masalah,mampu menghadapinya
~Tersenyum dan tersenyum tatkala tertekan
~Tertawa saat hati sedang menangis

Tabah di saat terhina
~Mempersona kerana memaafkan

~Mengasihi tanpa balasan
~Bertambah kuat dalam doa & pengharapan Ilahi…


Ya Allah… 
Walaupun aku x cantik dimata manusia, cukuplah sekadar cantik dihadapan-MU

seorang perempuan itu akn terserlah kekuatannya apabila kita melihat bagaimana dia menghadapi masalah yg dtg padanya.sama ada dia lemah mahupun semakin tabah dgn dugaan yg datang padanya.insyaAllah bagi yg kuat dia bjaya memanfaatkan ujian Allah padanya untuk meningkatkan kekuatan dirinya...
percaya atau x.kalau benar2 sorang wanita itu mampu melalui masalah yg dihadapi nya kita org sekeliling dia x mampu meneka apakah perasaan dia yang sebenar melain kan bila dia meluahkan nya.....
KENAPA?
kerana terlalu dlm tuk kita memahami perasaan dia yg selalu tersenyum x kira sama ada dia ada masalah ataupun sebaliknya......alangkah indahnya kalau aku turut sedemikian rupa....tidak meluah tapi hnya memendam(T__T)



seseorg itu bukan saja2 dia tertawa saat hatinya terluka dan menangis.....tpi bersikap sedemikian kerana dia mahu mjdi sorang yang tabah dan x mahu menyusahkan org sekelilingnya,sahabat2 nya,keluarga nya.....
tambahan, dia yakin akn pertolongan YANG ESA akn dtg kpdanya....dia tetap tertawa menutup segala gundah dan kelukaan yang ada krna keyakinannya terhadap bantuan Allah x pernah surut...yg sentiasa bersama nya walau apa pom keadaan yg dtg..

tapi setiap yg baik itu sentiasa diuji olehNYA dan salah 1 drpdanya ialah penghinaan dari manusia....pernahkan anda dihina??diperkecil2 kan ?sungguh sadih bukan? 
tpi bgi seorang wanita yang cantik pekertinya semua itu bukan lah halangan untuk dia meneruskan hidupnya malah dia akan berusaha tuk mjadi lebih tabah tuk mghadapi hari yg mdatang dgn ketabahan dan keyakinan nya,dan dipohon kekuatan untk terus kan kehidpn walau tanpa mrk yg sentiasa mebei smangat....

ketabahan yg ada dlm diri dia mjdi perisai untuknya menangkis segala hinaan dripda manusia lain yg x pernah mengenal erti ketakutan akan azab YANG ESA...biarkan mrk dan diri mrk...dapat pahala lebih bkn bila bersabar?? (^_^)

ye!bukan mudah untuk memaafkan kesalahan orang lain terhadap diri kita bukn??lebih-lebih agi bila melibatkan kesalahan yg melukakan hati hingga hancur luluh musnah musnah sesebuah kehidupan itu...
namun bg seorang wanita yg cantik itu,kemaafan itu sentiasa diberikan kpda yg pernah melukakan malah menyakitkan hatinya....kerana baginya mereka-meraka inilah yang memberi peluang padanya untuk menjadi lebih tabah....subhanallah...lebih kuat..lebih tahan..lbh dekat dgn NYa....SUBHANALLAH!!




        kasihnya terhadap sahabat2,org sekeliling dan keluarganya memang datang dari hatinya yang ikhlas bukanlah krn mengharapkan sebarang pembalasan...krana bgi wanita yg cantik sperti ini kasihnya untuk mrka ini bukannya kasih yg dibuat2.. tetapi kasih yg tulus iklas dr hati yg dalam...mala inilah yg membuatkan dia kuat menahan segala tomahan dan ujian dari YANG ESA...dan kasih seorang wanita yg cantik ini amat sukar tuk kita cari dimana2 melainkan kasih seorang isteri dan ibu yang solehah.



perempuan yg kuat hanya berharap kepada YANG ESA...dan dia juga x pernah mengenal erti lelah dlm terus berdoa xkira siang dan malam tuk kehidupan org yg dia sayang...wanita yang cantik tidak mementingkan diri sendiri kerana mrka lebih mementingkan kepentingan org yang mereka sayang....suami, org istimewa,sahabat dan keluarga mereka x pernah terlepas dari setiap doa-doa yang dipohon kepada YANG ESA....



Khas untuk dirimu,hawa yg cantik,yg ikhlas,yg tulus…Cantik itu subjektif!











#Moga diri ku jua kuat!!
youu are stronger than you think!!

semoga Allah kurnia kan yang terbaik untuk ku~










Links to this post
•5:55 PM


Assalamualaikum!!
Good morning everyone!!
dah lama kan sy x update..bhabukkk..puhhhh..puhhhh..xsempat laa(~__~)
everythng i need to do..so,xde masa..tp pagi ni ada masa ckit wlaupom ada 5 surah lagi x tasmi'..
saborr je laaa~

eh2..sbenarnya nk citer somethng..pg td tiba2 terbaca 1 blog ni..
NAGIS SESORG kot baca..seriusly touching..nk baca??KLIK


peritkan bila kawin dgn org yg kita xkenal??tp kuasa Allah siapa yg tahu...
barakallahulakumawabaraka alaikuma...semoga bahagia dik..=)
solat istikharat tu pemberi pilihan yg terbaik..Allah can give the best man to the best women..juzt pray and pray..insyallah it will come soon='(


If Allah said "kunfayakun"..everything akan jadi..
Dia telah tetapkan segala yg terbaek..cuma menunggu masa dan saat yg sesuai untuk memberi seseorg tu memikul tanggjawab...someone who loves u, care u,can protect n bring u to Jannah~
juz waiting at the moment~



"If the 'Love' makes you become worse. Let it go. it's hard. Allah knows and He will replace someone better for you. If the Love makes your relationship with family or beloved people worse, turn to Allah for decision, Allah knows the best. If you're in dilemma what you want and what make things better. Have faith in Allah, He knows what you've done.He knows what you've sacrificed. Dan, cinta itu memang perlukan pengorbanan.and one thing about this is that, Allah saves my heart for someone who deserves it. Allah saves me from facing another heartbroken and that's wonderful because I just can't bear with another heartbroken. Allah is Ar-Rahman & Ar-Rahim "











Links to this post