•6:49 AM




1. Perang Badar Al-Qubra

Perang Badar terjadi pada tahun ke-2 setelah hijrah di bulan Ramadhan. Bagi kaum muslimin, perang Badar mempunyai arti sejarah tersendiri, sebagai tonggak sejarah terpisahnya kubu Al-Haq dan kubu Al-Bathil. Perang itu tepatnya terjadi tanggal 17 Ramadhan.


2. Peristiwa Nuzul Al-Quran 

Peristiwa turunnya ayat al-Qur'an yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w. hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini. Peristiwa Nuzul Al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad s.a.w. ketika baginda sedang beribadat di Gua Hira, bersamaan dengan tanggal 6 Ogos 610M. Perkataan "Nuzul" bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa Al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.


3. Persiapan tentera Islam menghadapi Perang Khandaq/Ahzab

Rasulullah saw meminta pandangan para sahabatnya dalam menghadapi peperangan ini. Salman al-Farisi mengusulkan supaya digali parit di sekitar kota Madinah. Kemudian bersama Rasulullah saw kaum Muslimin keluar dari kota Madinah dan berkemah di lereng Gunung Sila dengan membelakanginya. Mereka mulai menggali parit yang memisahkan mereka dengan musuh mereka. Waktu itu jumlah kaum Muslimin sebanyak tiga ribu sedangkan kaum Quraisy bersama kabilah-kabilah lain berjumlah sepuluh ribu.


4. Perang Tabuk 

Dalam sejarah Islam, peperangan ini merupakan peperangan terakhir bagi Nabi Muhammad s.a.w. Perang ini telah berlaku pada bulan Rejab ketika tahun ke-9 Hijrah (Oktober 631 M). Keadaan cuaca pada ketika itu adalah terlalu panas terik dan tempat berlakunya peperangan itu, Tabuk merupakan destinasi padang pasir yang terlalu jauh menyukar para musafir. Setelah segala-galanya selesai tentera Islam berjalan pulang ke Madinah di bulan Ramadan dengan selamatnya tanpa seorang pun yang terkorban nyawa.


5. Pembukaan kota Mekah

Berikutan dengan perlanggaran perjanjian Hudaibiyah oleh kaum musyrikin Mekah, Nabi Muhammad SAW dan umat islam mengambil keputusan untuk menyerang dan memasuki Kota Mekah. 



6. Tertawannya Garis Bar Lev, Israel

Pada bulan Jun 1967, berlaku Perang Enam Hari antara Israel dengan Mesir, Syria dan Jordan. Dalam pertempuran itu , Israel berjaya menduduki Bukit Golan, Syria di utara serta Semenanjung Sinai, Mesir di selatan sehingga ke Terusan Suez. Selepas itu, Israel membina barisan pertahanan di Sinai dan Bukit Golan. Pada tahun 1971, Israel memperuntukkan 500 juta dolar Amerika bagi membina kubu dan kerja tanah raksasa yang dinamai Garis Bar Lev sempena nama Jeneral Israel, Haim Ber Lev.

Israel bermegah dengan kubu Bar Lev yang didakwa tidak dapat ditawan kerana mempunyai kekebalan dan teknologi peralatan yang canggih. Namun, tentera Islam berjaya menawan kubu itu sekaligus mengalahkan Israel. 

7. Perang Ain Jalut

Pada 15 Ramadhan 658 Hijrah bersamaan 1260 Masihi, angkatan tentera Islam bangkit membuat serangan balas. Tentera Islam dan para ulama pimpinan Sultan Qutuz dari Dinasti Mamluk, Mesir mara ke Palestin selepas Mongol menguasainya. Kedua-dua pihak bertemu di Ain Jalut. Dalam pertempuran itu, tentera Islam meraih kemenangan dan berjaya menawan Kitbuqa Noyen, seorang Leftenan Kristian yang memberi nasihat kepada Hulagu Khan bagi menyerang Baghdad. Kitbuqa akhirnya dihukum bunuh. Kemenangan itu adalah suatu yang luar biasa apabila Mongol yang terkenal dengan keganasan akhirnya kalah kepada tentera Islam.

8. Kekalahan Tentera Salib

Perang Hittin, salah satu perang besar dalam sejarah dunia, yang dimenangi pasukan Islam. Guy dan Reynald ditawan dan dihadapkan ke hadapan Salahudin. Reynald dibunuh oleh Salahudin dan Guy diseret Salahudin ke Jerusalem. Pasukan Islam memenangi pertempuran di Arce lima hari selepasnya. Wilayah dari Gaza hingga Jubayl dikuasai Salahudin pada awal September. Pada hari Jumaat, 2 Oktober 1187, Salahudin berjaya menawan Jerusalem. Jatuhnya Jerusalem ke tangan umat Islam adalah puncak kejayaan Salahudin dalam memimpin umat Islam semasa Perang Salib. Merebut Jerusalem dari tangan kaum Frank adalah cita-cita terbesar Salahudin dan Perang Salib Kedua berakhir dengan kemenangan umat Islam.

9. Perluasan negara Islam di Andalus.

Andalus adalah nama Arab yang diberikan kepada wilayah-wilayah bahagian Semenanjung Iberia yang diperintah oleh orang Islam selama beberapa waktu bermula tahun 711 hingga 1492 Masihi. Pada 28 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, panglima Islam bernama Tariq bin Ziyad dihantar pemerintahan Bani Umaiyah bagi menawan Andalus. Tariq memimpin armada Islam menyeberangi laut yang memisahkan Afrika dan Eropah. Selepas pasukan tentera Islam mendarat, Tariq membakar kapal-kapal tentera Islam supaya mereka tidak berfikir untuk berundur. Akhirnya Andalus ditawan dan menyelamatkan rakyatnya yang dizalimi. Islam bertapak di Andalus selama lapan abad dan meninggalkan kesan tamadun yang tinggi nilainya kepada dunia barat. 

10. Pembebasan Sinai

Tentera Mesir dan Syria menyerang Israel serentak pada hari perayaan Yahudi Yom Kippur. Mesir menyerang kubu sekitar Terusan Suez dan Sinai sementara Syria menyerang kubu di Bukit Golan dan Israel mengalami kerosakan teruk. Walaubagaimanapun, Mesir gagal menembusi kubu pasir Bar Lev walaupun menggunakan teknologi ketenteraan yang mahal. Amerika Syarikat membekalkan senjata kepada Israel selepas tiga minggu peperangan dan mereka berjaya mengundurkan tentera Arab dan merampas kembali Sinai dan Bukit Golan.



Links to this post
•6:07 PM





entah lah sejak dua menjak ni..xde perasaan..
apakah itu tawar hati?
tired dgn permainan tarik tali sorong papan tu..
jgn duk main tarik tali sangat..
malas dah nk pkir..lantak lah..nk exam dlu..huhu

tawar hati tu ADALAH hati dan tawar..muhaha..


life is like a book kan?
everyday is a new page..every month is a new chapter..
every year is a new series...

so page 4 this week......"tawar Hati"
risau,sedih,gembira,takut..
ahhh semue bercampur jd kebal dan di proses lumat menjadi tawar hati + sebati dalam adunan xde perasaan = ak pom xtaw nk ckp ape..

dah lah wish me luck tuk FINAL EXAM esk lusa until 16 ogos..butbye!!








Links to this post
•4:17 AM



shahir??n dia??sama?laen ckt je..heheh


semalam sy request "shahir sy" nyanyi n masak tuk sy..
dia taw sy tgh sedeh nk balik umah tp xdpt..dia taw sy xdpt tido smlm..
msg2 request lagu shahir 1 srh dia nyanyi..hahaha
dia nyanyi lalalalalala je..hahah..lawak2..tu bkn nyanyi.haha
so hr ni terjumpe plak video shahir masak.hahah
teruja la kan shahir ni masak..reti k shahir artis ni masak??


kalo "shahir clone" tu sy rasa confem lah dia pandai masak sbb slalu dia tlg mak dia walaupom dia kata x reti..kawan2 dia pom cakap dia pandai masak..

kali ni shahir masuk TV la plak..masak dalam ketuk2 ramadhan plak...pewiitt~
KETUK2 RAMADHAN~lama x tgk shahir ni..
tgk je lah video ni sama tak shahir sy tu gan shahir ni masak..HAHAH





GELAK sakan sy tengok SHAHIR NI masak RENDANG Dendeng..HAHAHA

sbb??





 tetiba teringt kat "dia"...haha..tpi dia yg clone shahir tu pemalu..comel.hahaha.puji ckt..
sbijik mcm shahir tp xpe sy suka mengusik shahir tu..haritu makan nasi kerabu..mak dia bt sedap sgt..tny sape masak dia ckp mak dia yg masak.haha..xtaw la kan kan kan sape yg masak..msti dia masak jgk...kacau2 pom masak jhk...janji sedap.hahah


nati blh mintak rendang dendeng gan dia pulak.hahah..





Links to this post
•10:01 PM


korang ingt tak hari ni hari ape??
taw tak??
taw tak??
korang cuti tak?
sy cuti.heheh

hr ni adalah peristiwa Nuzul Al-QURAN
 17 Ramadhan..
selangor cuti ok...UiA pom cuti..hehe..xde class (^__^)
eh2 bukan tu nk cakap..tapi nk share ckit kisah sbg peringtan kpd kita umat islam..


perkongsian:
“Dari saidina Ali R.A katanya: Ingatlah, aku telah mendengar Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam, bersabda: 

"Awaslah, sesungguhnya akan berlaku fitnah". Aku bertanya: "Apakah jalan keluar darinya ya Rasulullah?" Baginda menjawab: Kitabullah.

 Di dalamnya terdapat kisah-kisah apa yang sebelum kamu dan pengkhabaran apa yang akan datang sesudahmu; dan hukum-hakam di antara kamu, Ia (Al-Quran) adalah kata putus dan bukan senda gurau, sesiapa sahaja yang meninggalkannya kerana sombong, akan dibinasakan oleh Allah, dan sesiapa sahaja yang mencari petunjuk dari selainnya akan disesatkan oleh Allah, Ia adalah tali Allah yang teguh dan ia adalah pengajaran yang bijaksana, Ia adalah As-Siratul Mustaqim (jalan yang lurus), Ia adalah kitab yang dengan sebab berpegang teguh kepada ajarannya, hawa nafsu seseorang tidak akan menyeleweng atau terpesong, dan ia adalah kitab yang kalimah-kalimahnya tidak samar atau berputar belit, dan para ulama pula tidak pernah puas darinya, (demikian juga) keindahan, kemanisan dan kelazatan membacanya tidak akan pernah hilang dan kandungannya menakjubkan, tidak berkesudahan.

 Ia adalah kitab yang jin tidak berhenti mendengarnya sehingga mereka berkata “Sesungguhnya kami mendengar bacaan Al-Qur'an yang menakjubkan, ia menunjuk ke jalan yang benar, lalu kami beriman kepadanya."; sesiapa sahaja berkata dengannya, benarlah perkataannya; dan sesiapa sahaja yang beramal dengannya, pahalalah ganjarannya; dan sesiapa sahaja yang berhukum dengannya, adillah ia; dan sesiapa yang menyeru kepadanya, nescaya ia menunjuk kepada Siratil Mustaqim (jalan yang lurus)." 

[HR TIRMIZI DAN DARIMI]








"kitab Allah bukan sekadar untuk dibaca, tapi juga untuk diamalkan"
wallahu'alam...

maaf salah dan silap
salam nuzul quran n selamat bercuti..kpd yg x cuti jgn jeless..muhahah!! >__<





Links to this post
•9:57 AM





selamat mlm..muhasabah kejap..
malas dah nak pkir benda2 yg x septutnya..
tido dulu..biarlah..yg penting pentingkan yg penting..
asgmnt dan exam im coming~
so tata~



hope u hepi..
berdiam diri xkan dpt selesaikan masalah..pandai2 lah..maaf(~__~)


Links to this post
•6:11 AM









sobsobsob..plezzz..(T__T)


Links to this post
•6:08 AM



tak dapat nk expresikan apa perasaan sekarang..gembira sgt  bbrp hr n minggu ni...
sbb??
selalu bersama org yg aku sayang dlm hati..tapi...sesuatu telah berlaku..aku tak tahu ape nk ckp..biarlah rahsia dihati...
tapi tiba2 sesuatu membuatkan....entah...tak dapat nk expressikan perasaan..mcm xde perasaan..
gembira??ya!!
sedey??ya!!
cemburu?entah..
entah..






 Ya Allah,seandainya telah Engkau catatkan dia milikku,tercipta bt ku..
maka satukanlah hatinya dgn hatiku..
berilah yg terbaek untuk kami..kpd MU ak serahkan segalanya..



Links to this post
•10:19 PM



orang kata xperlu cari..
biar empunya tulang rusuk yg cari..
tapi.....
 mane lah ilangnye tuan pemilik tulang rusuk ni..eish3..>__<





Links to this post
•10:14 PM


selamat pagi!!
lama sudah terasa tak berceloteh disini..asingment dan exam sedang menanti..
almaklumlah..sedikit kebuzian melanda.hehe..ari ni rasa tertarik dengan FB..sape takde FB?
dari kecik smpailah peringkat tua semue ada FB zmn sekarang,cuma ada bbrp kerat je yg takde..haaa pelik?
tapi benar..ada kawan2 sy yg x suka dengan FB jd mrk lebih suka guna cara perhbgan lain..

TWITTER korng ada??follow me..KLIK SINI ...

sebenarnya FB ni agak bahaya jgak..
yang kawin blh cerai sbb FB..
yang tunanag blh putus sbb FB..

sbb??

mcm2 blh jdi dlm FB ni..
mcm2 fitnah blh jdi disebb kan FB ni..satu dunia tahu..satu dunia guna..
segalanya dihujung jari anda~



jadi berjaga2 lah bila post sesuatu kat FB..mungkin anda diperhatikan musuh atau pengkhianat atau peminat atau sebagainya..mungkin anda maksudkan lain tapi org lain paham lain..
hai FB~


kurangkan kontroversi..tingkatkan prestasi~
hahaha..

Links to this post
•9:57 PM



Disebalik sesuatu kejadian pasti ada sesuatu hikmah yang tersembunyi..
Disebalik setiap ketidak sempurnaan dan kekurangan itu mungkin ia nye pemangkin kpd sebuah permulaan yang sebenar..
Disebalik itu juga pelbagai bentuk ujian dan halangan bakal ditempuhi untuk mgapai  harga sebuah kebahagiaan yang menanti..
bersabar dan berdoalah..
mungkin ia hanya cobaan hidup dr NYa bg hambanya yg teristimewa..








jangan menberi harapan pd seseorng andai ianye hanya harapan tinggal harapan..
kelak ia memakan diri...


Links to this post